‘Smalle weg’ & ‘nauwe poort’
Bij het huwelijk van Prinses Beatrix en Prins Claus, in de Westerkerk in Amsterdam, had de dominee voor zijn preek de tekst gekozen: “Smal is de weg en nauw is de poort.” Dat heeft grote indruk op mij gemaakt, anders zou ik het niet onthouden hebben. Ik vond dat toen wel een weinig bemoedigende tekst voor een huwelijksviering, maar van de andere kant leek mij voor dat bruidspaar de toekomst als koningin en prinsgemaal inderdaad een smalle, moeizame weg.
In het evangelie van vandaag komt Jezus’ opmerking over de smalle weg op ons af. Ook vandaag voelt dit evangelie niet bepaald als blijde boodschap. Jezus windt er geen doekjes om dat het niet gemakkelijk is door de smalle deur het koninkrijk Gods binnen te gaan. En de Heer des huizes, altijd weer een beeld voor God, is in deze gelijkenis een onvermurwbaar Heer, die de smalle deur niet op ’n kier laat staan, maar tegen de buitengeslotenen zegt: “Ik ken jullie niet, waar komen jullie vandaan?”
De ongevaarlijke interpretatie van deze reactie van God is zeker dat Jezus zich richt tot zijn tijdgenoten, die zijn woorden hebben gehoord en zijn tekenen en wonderwerken hebben gezien en zich toch niet hebben bekeerd en niet zijn leerlingen zijn geworden.
Maar in deze dagen heeft Jezus het tegen ons. Wij hebben hem nooit ontmoet en zijn tekenen niet met eigen ogen gezien, maar Jezus past zijn woord niet aan onze omstandigheden aan. Hij daagt ons uit om geweldig ons best te doen om door die smalle poort naar binnen te gaan. Ze is voor ons blijkbaar nog niet dicht. Wij horen tot degenen die ‘uit het oosten en het westen en uit het noorden en het zuiden zullen komen en aan tafel worden genodigd in het koninkrijk van God’. Maar daar kom je niet vanzelf. We moeten ons met heel ons hebben en houden inzetten in de navolging van Jezus. Hij is de smalle weg die naar het leven leidt. Wat zou Jezus doen als Hij in onze schoenen stond. De weg is smal, maar het einddoel is God.
Gregory Brenninkmeijer SJ

About the Author

Krijtberg
Krijtberg
administrator